Jak radzić sobie ze stresem, lękiem, napięciem emocjonalnym

Stresem można nazwać reakcję organizmu w odpowiedzi na sytuacje, które obciążają lub przekraczają jego zdolności do skutecznego poradzenia sobie z tymi sprawami. Źródła stresu lub czynniki je wywołujące to stresory.

Stresory mogą się znacząco różnić. Najsłabsze z nich można określić jako codzienne, to te z którymi można spotkać się bardzo często. Pomimo niewielkiej siły mogą sprawiać problemy ze względu na swoją powszechność, częstotliwość (np. spóźnienie, konflikt ze znajomym, egzamin).

Kolejny poziom, to stresory poważne związane ze zmianami w życiu. To okoliczności o charakterze życiowego przełomu, jak wejście w związek małżeński, zmiana czy utrata pracy, czy narodziny dziecka, choroby najbliższych.

Wyróżniamy też stresory katastrofalne cechujące się oddziaływaniem na całe grupy ludzi w dramatyczny sposób (np. wojny, pandemie, katastrofy naturalne, zamachy), uderzające w nasze życie czy bezpieczeństwo. Z takim rodzajem stresu mamy do czynienia w obecnej sytuacji, kiedy musimy się zmierzyć z Koronawirusem. A ograniczenia związane z koniecznością pozostawania w domu oraz bombardujące nas zastraszające dane płynące z mediów wywołują niekorzystne emocje w postaci leku czy paniki.

Co zatem robić aby przetrwać niekorzystny czas w dobrej kondycji psychicznej?

1.Usiądź i zastanów się co tak właściwie wpływa na to, że się stresujesz. Możesz zapisać sobie wszystkie możliwe pomysły na kartce. Zastanów się na co masz wpływ i co możesz zrobić, żeby zminimalizować niekorzystne emocje, np. jeśli denerwujesz się informacjami płynącymi z telewizji ogranicz oglądanie jej do jednego serwisu informacyjnego dziennie.

2. Bądź aktywny! Aktywność fizyczna to jeden z podstawowych sposobów radzenia sobie ze stresem. Pospaceruj lub pobiegaj na swoim podwórku, w parku lub w ustronnym miejscu (pamiętaj o tym by nie spotykać się z innymi ludźmi) lub pogimnastykuj się. Postaraj się do tego nie zmuszać i wybrać taką aktywność, która sprawia Ci przyjemność. Ruch, ma pozytywny wpływ na zdrowie czy psychikę i pozwala na odreagowanie od problemów życia codziennego. Powoduje on pobudzenie wszystkich układów organizmu, dotlenienie ciała i wydzielenie się hormonów szczęścia czyli endorfin.

3. Posłuchaj muzyki. Stwórz sobie album ulubionych utworów. Sprawdź, czy odstresowują Cię dźwięki natury jak szum fal czy śpiew ptaków.

4. Pij dużo wody oraz odpowiednio się odżywiaj. Brak odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych to kolejny czynnik mający ogromny wpływ na samopoczucie.

5. Śpij dobrze! Jeszcze bardziej zwiększysz skuteczność snu i zmniejszysz poziom stresu, jeśli będziesz kłaść się spać regularnie o tej samej porze. Zadbaj o komfort zasypiania (zgaszone światło , cisza). Postaraj się nie używać przed snem telefonu lub tabletu. Światło, które emitują nie sprzyja wydzielaniu hormonu snu – melatoniny.

6. Zrób coś co Cię uszczęśliwia. Poczytaj gazetę czy książkę, rozwiązuj krzyżówki, zjedz cos co lubisz, weź długą kąpiel, obejrzyj komedię, porozmawiaj z kimś przez telefon, itp.

7. Zmień to, co Ci nie odpowiada. Spróbuj przeorganizować swój dzień, ograniczaj czynności, które nie służą zachowaniu spokoju. Jeżeli osoby w twoim otoczeniu wprowadzają negatywne emocje do twojego życia – uwolnij się od nich i postaraj się o tym zapomnieć.

8. Głęboko oddychaj. Naucz się oddychać przeponowo – leżąc na plecach zamknij oczy, połóż rękę na brzuchu, by poczuć jak się on unosi podczas wdechu i opada pod wpływem wydechu. Wdychając powietrze nosem policz w myślach do 5, zrób chwile przerwy, wydychając je lekko rozchylonymi ustami ponownie licz w myślach do 5. Postaraj się skupić wyłącznie na czynności oddychania.

9. Uśmiechaj się. Okazuje się, że każdy rodzaj uśmiechu pozytywnie wpływa na organizm – zmniejsza szybkość bicia serca podczas stresujących sytuacji i uwalnia stres. Zachęcam do kierowania się następującym mottem „Uśmiech jest tańszy od elektryczności, a daje więcej światła i ciepła”.

10. Skorzystaj z pomocy. Rozmowa z bliską osobą potrafi często zmienić postrzeganie trudności. Możesz też skorzystać z porady psychologa lub innego specjalisty (obecnie najlepiej telefonicznej). Podczas czasu spędzanego razem ważna jest umiejętność rozmowy i słuchania, której łatwo się nauczyć i warto to praktykować.

Wielu z nas dysponuje skutecznymi sposobami radzenia sobie ze stresem, niektóry mają je „we krwi”, inni z powodzeniem uczą się ich w trakcie życia.  Zachęcam do „przyjrzenia się” sobie, zapoznania się z własnymi zasobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz z skorzystania z rad zamieszczonych powyżej.

Powodzenia!

Aldona Franelak – Kubonik

 

Przy tworzeniu powyższego opracowania skorzystałam z następujących źródeł:

„Jak żyć z ludźmi” (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży.

Renauld J. „Przewodnik antystresowy”

www.poradnikzdrowie.pl