Jak żyć i przetrwać w czasie kwarantanny – wskazówki dla rodziców

Czas, który aktualnie przeżywamy, jest trudny z kilku powodów. Wśród najpoważniejszych z nich są przeżywane emocje i ograniczenia związane z planowaniem choćby kilku nadchodzących dni. Kolejnym jest brak codziennych rytuałów i obowiązków związanych z pracą i edukacją naszych dzieci. To generuje całą lawinę kłopotów, z którymi musimy się zmierzyć. A sposób, w jaki sobie z nimi poradzimy, wpłynie na nasze i najbliższych samopoczucie oraz atmosferę domową i klimat rodzinny.

Oto kilka propozycji co robić, żeby czas spędzony w domu był dla wszystkich miłym wspomnieniem, a nie karą.

Rozmawiaj ze swoim dzieckiem

Wygospodaruj codziennie parę minut na rozmowę. Nie bój się pytać i rozmawiać wprost o tym, co się dzieje, co Twoje dziecko czuje i przeżywa. Ważne, aby wiedziało, że jesteś gotowa/y o tym rozmawiać, że może w każdej chwili przyjść i opowiedzieć o swoich uczuciach i myślach. Powiedz dzieciom dlaczego teraz nie może odwiedzać dziadków, kolegów i koleżanek oraz przebywać w takich miejscach jak plac zabaw. Bądź prawdziwy w przekazywaniu informacji, ale mów tylko to, co konieczne, żeby nie straszyć dziecka.

Słuchaj uważnie tego co mówi.  Rozmawiając z dzieckiem, niezmiernie ważne jest, aby być z nim na tej samej płaszczyźnie porozumiewania. Oznacza to, że dziecko powinno przyjmować rolę partnera w rozmowie i mieć takie same prawa, jak my – dorośli. Tak prowadzona rozmowa sprzyja porozumieniu, współpracy, motywuje do działania i przejmowania odpowiedzialności za podejmowanie zadania.

Dawaj dobry przykład

Twój spokój i radzenie sobie z nową sytuacją – to spokój i sposób radzenia sobie Twojego dziecka, poznaje ono bowiem  świat oczami dorosłych i naśladuje nas częściej, niż nam się to wydaje. Jeśli nie potrafiłeś/aś  pohamować krzyku czy innego niekorzystnego sposobu wyrażania złości, przeproś swoje dziecko, wytłumacz mu dlaczego tak się zachowałeś/aś. Nie przekazuj swojego lęku na dzieci i spokojnie poinstruuj je o bezpiecznych zasadach funkcjonowania w nowej rzeczywistości.

Nie pozwól też, by dzieci ciągle widziały rodzica wpatrzonego w telefon, komputer czy telewizor.

Nie musisz być superbohaterem

Emocje, które odczuwamy są naturalne, nie są ani dobre, ani złe. Pozwalają nam przeżywać rzeczywistość jako osobiste doświadczenie. Niektóre z nich bywają dla nas bardzo trudne, jak np. lęk przed koronawirusem i możliwymi skutkami zarażenia, obawy związane ze zmniejszonymi dochodami czy nawet utratą pracy. Dzieci – te młodsze instynktownie, a starsze z obserwacji – czują i widzą twój niepokój. Jeśli zaprzeczamy, wzmacniamy niepewność dziecka, które co innego widzi i czuje, a co innego słyszy. Szczera rozmowa na temat obaw i lęków (zarówno tych, które dręczą dziecko, jak i rodzica), może pomóc w opanowaniu emocji i podejmowaniu działań, które są możliwe.

Stwórz harmonogram dnia

            Ważny jest porządek dnia, bo on daje nam poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa.  Ustal go z dzieckiem, uwzględniając konkretne zadania w domu, np. czas na naukę i pracę, czas na wspólną i samodzielną zabawę oraz czas na rytuały wieczorne. Jeśli będą ustalone jasne zasady i rytm dnia łatwiej będzie unikać konfliktów.

Pamiętaj! Praca zawodowa jest ważna, nauka dziecka też. Każdy z członków rodziny pracuje nad realizacją swoich zadań. Jeśli dziecko potrzebuje pomocy w wykonaniu szkolnych instrukcji, nie musi nam stale przerywać. Ustalmy, że wykonuje to, co może zrobić bez naszej pomocy, a my wkraczamy wtedy, gdy tylko będzie to możliwe. Oferowanie pomocy w każdej chwili powoduje, że dzieci uczą się bezradności wobec napotykanych trudności. Jeśli wiedzą, że taką pomoc będą mogły otrzymać, ale np. za dwie godziny – większość z nich podejmie działania, aby poradzić sobie samodzielnie.

Pamiętaj o odpoczynku

Praca i nauka zdalna może spowodować, że zgubimy nie tylko rytm pracy, ale i odpoczynku. Ważne, aby oderwać się od pracy zawodowej i nauki, więc jeśli spędziliśmy kilka godzin przy komputerach i telefonie, wyłączmy je teraz i skupmy się na innych formach relaksu.

Odpoczynek z dziećmi także jest możliwy. Jeśli mamy podwórko, możemy wyjść choćby na kilka lub kilkanaście minut na zewnątrz, pooddychać świeżym powietrzem, pospacerować, zagrać z dziećmi z piłkę lub inne ogrodowe gry. Jeśli dysponujemy tylko balkonem, to wyjście także może być efektywnym relaksem. Proponuje też drobne ćwiczenia gimnastyczne, pozwolenie, aby nasz wzrok błądził daleko, głębokie oddechy, może jakieś techniki relaksacyjne.

Bądźcie razem

Czas wolny,  nuda sprzyja kreatywności, ale też odkrywaniu wielu zapomnianych zabaw czy gier.  W zależności od wieku dzieci, możemy grać w karty, scrabble, monopoly, memory, bierki, szachy, warcaby czy chińczyka, a może w państwa i miasta, w kółko i krzyżyk, kalambury? A może wspólne gotowanie?

Wieczór to szczególna pora dnia, dobrze jest zakończyć go wspólnym, wyciszającym spotkaniem. Być może warto wprowadzić na ten czas coś nowego, co pozwoli symbolicznie opracować przeżywane w ciągu dnia zdarzenia.

Zachowaj dobry humor

Humor to dobry mechanizm obronny każdego człowieka. Dostrzegaj zabawne strony bycia w kwarantannie, kiedy jest to możliwe. Często uśmiechaj się, śpiewaj sobie kiedy możesz. Zarażaj swoim optymizmem swoich najbliższych. Nie zamartwiaj się na przyszłość – na przebieg wielu wydarzeń nie masz wpływu.

 

Trudny czas można przeżyć w dużym stresie i niepokoju, wpływającym na kondycję naszego ciała i umysłu. Można także pozwolić sobie na przeżywanie tego okresu jako wyzwania, które może nas wzmocnić i zahartować. Stanie się tak tylko w momencie, gdy zamiast snuć ponure myśli o tym, jak mogłoby być, skupimy się na przeżywaniu rzeczywistości takiej, jaka jest. Dostosujmy więc nasze  myślenie do wymogów czasu i działajmy zgodnie z potrzebami chwili.

Aldona Franelak – Kubonik