Grupa wsparcia dla pedagogów specjalnych odbędzie się w dniu 23.03.2023r. o godzonie 12.00. Tematem spotkania będzie
"Mutyzm" . Spotkanie poprowadzi psycholog  Paulina Małolepsza. 

                                                                                         Anna Krzemińska

                                                                              

           

Europejski Dzień Logopedy

obchodzony jest co roku 6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Z tej okazji wszystkim moim koleżankom i kolegom LOGOPEDOM życzę sukcesów osobistych i zawodowych.

 A dla Rodziców? 

 Sprawdź Rodzicu co jest normą?

ROZWÓJ MOWY DZIECKA PIERWSZY ROK ŻYCIA.

0–3 miesiące

  • Płaczem sygnalizuje dyskomfort, ból, głód,
  • Wydaje dźwięki podobne do a, e, ehe,
  • Głuży, czyli wydaje dźwięki, zwłaszcza gardłowe, takie jak agu, ga, kha, gli,
  • Zatrzymuje wzrok na twarzy, śledzi ją (2.–3. miesiąc),
  • Uśmiecha się w odpowiedzi na uśmiech (3. miesiąc).

3–6 miesiąc:

  • Reaguje na mimikę twarzy (4. miesiąc),
  • Odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku (4.–5. miesiąc),
  • Odróżnia osoby bliskie od obcych, wyraża to mimiką (5.–6. miesiąc).

6–9 miesiąc:

  • Gaworzy – wymawia ciągi sylabowe, np. mamama, bababa,
  • Wchodzi w dialog wokaliczny – odpowiada dźwiękami mowy na mowę dorosłego, zachowuje naprzemienność wokalizacji typową dla rozmowy,
  • Woła w celu przywołania dorosłego (8. miesiąc).

9–12 miesięcy:

  • Zaczyna pokazywać – pojawia się gest wskazujący (9.–14. miesiąc),
  • Utrzymuje pole wspólnej uwagi – zaczyna dostrzegać relacje trójstronne (dziecko-dorosły-przedmiot). Kieruje uwagę tam, gdzie dorosły (patrząc w tym samym kierunku),
  • Wymawia pierwsze wyrażenia dźwiękonaśladowcze i proste słowa np. mama, tata, baba.

ROZWÓJ MOWY DZIECKA DRUGI ROK ŻYCIA.

12–18 miesięcy:

  • Wymawia pierwsze słowa i wyrażenia dźwiękonaśladowcze, mówi mama i tata,
  • Pokazuje przedmioty i jego szczegóły (np. ucho misia) (13.–15. miesiąc),
  • Prosi o to, co chce dostać – pokazuje palcem, wydaje dźwięk (po 15. miesiącu),
  • Rozumie co raz więcej poleceń i co raz bardziej złożone wypowiedzi,
  • Rozszerza zasób słownika czynnego,
  • Dużo więcej rozumie, niż potrafi powiedzieć. Wciąż często wspiera komunikaty werbalne gestami 24. miesiąc.

24 miesiąc:

  • Dwulatek mówi,
  • Mowa i gesty dziecka stają się zrozumiałe nie tylko dla najbliższego otoczenia,
  • Pojawia się gramatyka, dziecko łączy słowa w krótkie wypowiedzi, np. Mama da. – Mamo, daj; Lala bach. – Lalka spadła; Łała ał ał. – Pies szczeka,
  • Używa minimum 50 słów, ale norma mówi nawet o 250–300 wyrażeniach (słowa, onomatopeje, neologizmy.

ROZWÓJ MOWY DZIECKA TRZECI ROK ŻYCIA.

  • W mowie stosuje gramatykę. Łączy słowa w zdania,
  • Nawiązuje kontakt wzrokowy z rozmówcą,
  • Prosi o to, czego chce,
  • Często komunikaty werbalne uzupełnia gestem,
  • Wskazuje i nazywa zauważone przedmioty. Chętnie opisuje w ten sposób świat wokół siebie, Na komunikat „nie” lub „nie wolno” reaguje chwilowym zatrzymaniem aktywności,
  • Bawi się w udawanie, naśladuje czynności z życia codziennego,
  • Lubi zwracać na siebie uwagę,
  • Zdaje pytanie co to? i pokazuje palcem na przedmiot,
  • Rozumie i podąża za instrukcją wypowiadaną przez osobę dorosłą, także gdy dorosły nie wsparł komunikatu gestem,
  • Komunikuje się w sposób zrozumiały nie tylko dla najbliższych,
  • Wymawia samogłoski [a o i e u y] oraz spółgłoski [p, b, m, t, d, n, v, f, ś, ź, ć, ʒ́ , k, g, x]

A co może Cię niepokoić? Symptomy autyzmu.

  • Uśmiech społeczny.

U prawidłowo rozwijających się dzieci około 6 miesiąca życia pojawia się tak zwany uśmiech społeczny. W wieku 6-8 miesięcy niemowlę potrafi odróżnić twarze osób bliskich i reaguje lękiem na osoby obce. Brak lub osłabienie uśmiechu społecznego może być objawem niepokojącym.

  • Wspólnie podzielana uwaga.

Prawidłowo rozwijające się dziecko około 8 miesiąca życia zaczyna kierować wzrok w tym samym kierunku, w którym patrzy opiekun, w 10 miesiącu wskazuje palcem rzecz (wskazywanie protodeklaratywne). Do wskazywania dołącza również komunikaty słowne odpowiednie do etapu rozwoju mowy. Wspólnie podzielana uwaga jest przejawem współdziałania i prawidłowej interakcji z ważną osobą, związana jest z rozwojem mowy - dziecko uczy się łączenia właściwego słowa z przedmiotem. Brak lub osłabienie w tym obszarze jest objawem niepokojącym.

  • Kontakt fizyczny.

Niechęć do kontaktu fizycznego lub obojętność na taki kontakt obserwowana już w 1 roku życia jest niepokojącym objawem. Dzieci mogą być sztywne lub robić się wiotkie. Brak kontaktu wzrokowego i reakcji przywierania - dostosowania pozycji ciała do pozycji opiekuna może budzić niepokój.

  • Brak tzw. lęku separacyjnego.

Większość dzieci autystycznych nie przejawia lęku związanego z rozdzieleniem z osobami znaczącymi ani też lęku przed obcymi. Dziecko nie reaguje ożywieniem na widok matki, co może sprawiać wrażenie, jakby nie potrzebowało jej obecności czy uwagi.

  • Unikanie kontaktu wzrokowego.

Wrażliwość na kontakt wzrokowy i kierunek spojrzenia jest obecna już w bardzo wczesnym okresie życia. Nawet w 4 miesiącu życia niemowlęta reagują w sposób zróżnicowany na spojrzenie i emocje. Dziecko autystyczne unika kontaktu wzrokowego aktywnie lub nie potrafi go utrzymać. Może zasłaniać oczy, obserwować przedmioty kątem oka, patrzeć nieobecnym wzrokiem.

  • Postrzeganie emocji.

W 7 miesiącu życia niemowlęta rozróżniają wyraz twarzy, co można zaobserwować na podstawie ich reakcji orientacyjnych. Brak umiejętności postrzegania emocji jest niepokojący.

  • Brak reakcji na imię.

Dzieci autystyczne nie reagują lub mają obniżoną reakcję na swoje imię. Rodzice obawiają się, że ich dziecko jest głuche.

  • Zaburzenia rozwoju mowy i komunikowania się.

Dziecko autystyczne może nie gaworzyć lub przejawiać gaworzenie monotonne, bez modulacji o charakterze konwersacyjnym. Etapy rozwoju mowy są znacznie opóźnione lub rozwój jest całkowicie zahamowany. Niepokojący jest brak wypowiadania słów ze zrozumieniem około 1 roku życia, prostych zdań około 2 roku życia, brak mowy, echolalie bezpośrednie i odroczone. Brak lub opóźnienie rozwoju mowy nie są u dzieci autystycznych kompensowane komunikacją bezsłowną (mimiką, gestem). Dzieci komunikują swoje potrzeby poprzez płacz, krzyk, a czasem zachowania agresywne lub autoagresywne.

  • Regres mowy.

Zazwyczaj do regresu mowy dochodzi między 15 a 36 miesiąca życia (najczęściej między 15 a 19 m. ż.) dotyczy dzieci, które posługiwały się poprzez okres kilku miesięcy pojedynczymi lub najwyżej 10 słowami. Mowa może zaniknąć nagle lub stopniowo, co jest związane z wycofywaniem się dziecka z kontaktów społecznych i „zamykaniem we własnym świecie” oraz obroną przed zmianami.

  • Rozumienie mowy.

Rozumienie mowy u dzieci autystycznych jest znacznie opóźnione. W późniejszym okresie może być upośledzone w różnym stopniu, począwszy od zupełnego braku rozumienia mowy, poprzez rozumienie instrukcji w określonym kontekście lub mowy popartej gestem, aż do dyskretnych zaburzeń dotyczących rozumienia znaczeń abstrakcyjnych. Charakterystyczne są również trudności w uogólnianiu znaczenia słów.

  • Odwracanie zaimków osobowych, neologizmy.

Charakterystyczne jest również mówienie o sobie „ty” „on” oraz tworzenie własnych określeń, żeby nazwać przedmioty lub czynności. Spójniki, przyimki, zaimki są często używane nieprawidłowo lub pomijane w wypowiedziach.

  • Brak zabaw związanych z naśladowaniem.

Pod koniec 1 roku życia otoczenie może zwrócić uwagę na brak zabaw z naśladowaniem (np. zabawa „a-ku-ku”, robienie „pa-pa”)

  • Brak zabaw na niby.

Brak zabaw związanych z udawaniem i użyciem przedmiotów w sposób symboliczny wynika z trudności z naśladowaniem i ma związek z zaburzonym rozwojem umiejętności społecznych u dziecka. Zabawy mogą być ubogie, stereotypowe, bez wyobraźni, np. porządkowanie i układanie zabawek, układanie patyczków, klocków według określonego wzoru, kręcenie przedmiotami. Typowe zabawki czeto nie wzbudzają zainteresowania dziecka.

  • Autostymulacje sensoryczne.

Niektóre dzieci wprowadzają różne przedmioty w ruch wirowy, całkowicie zamykając się na dopływ innych bodźców. Działanie powtarzane wielokrotnie, np. kręcenie przedmiotami lub skupianie się na niektórych cechach przedmiotów, jest związane z autostymulacją sensoryczną.

  • Opór przed zmianą.

Niepokój powinno wzbudzać dziecko, które często domaga się spacerów tą samą trasą, nalega na zachowanie rytuałów i planu dnia, czy protestuje w związku za zmianami, opiera się podejmowaniu nowych aktywności.

  • Stereotypie ruchowe.

Dziecko wykazuje pewne charakterystyczne zachowania ruchowe: klaskanie, trzepotanie rękami, ruchy skręcania palców tuż przy twarzy, kołysanie się, chodzenie w kółko.

Osamotnienie- brak zainteresowania dziećmi i naśladowania.

Dziecko może nie wykazywać zainteresowania starszym rodzeństwem i innymi dziećmi. Może nie reagować na werbalne i pozawerbalne próby nawiązania z nim kontaktu.

Ważne!

Trzy pierwsze lata w rozwoju dziecka to „złote lata”.

Jeżeli jest coś co może Cię niepokoić zapraszamy do poradni na konsultacje.

                                                                                                                                  Bożena Ceglarska - neurologopeda

     *Wykorzystano materiały z czasopism „Forum logopedy”, „Strefa logopedy”.

 

 

3 marca jest  Międzynarodowym Dniem dla Ucha i Słuchu.           

Celem akcji jest podkreślenie roli,
jaką odgrywa wczesne wykrycie ubytku słuchu
i zminimalizowanie jego skutków.

Z tej okazji w naszej placówce organizowane będą bezpłatne przesiewowe badania słuchu, które prowadzić będą nasi specjaliści:

pedagog Aleksandra Płaczek         
01.03.2023r. od godz. 11.00 do 12.00

neurologopeda Katarzyna Konieczna 
     02.03.2023r. od godz. 10.00 do 11.00

surdologopeda Izabela Wydmuch
  03.03.2023r. od godz. 11.00 do 12.00

Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie
telefoniczne pod numerem 43 8434520

Szkolenie dla specjalistów, nadające kwalifikacje do prowadzenia zajęć z rodzicami, organizowane  w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

w Wieluniu  w dniach 17.03.2023 ( od 13.00)- 19.03.2023

- koszt od osoby 1100 zł.

Zapisy specjalistów w dniach 27-28.02.2023 poprzez wysłany email z danymi na adres : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szkolić będą trenerzy ze Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rodziny „Źródła”, które jest wpisane do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy  w Łodzi

                                 Syntetyczna informacja o programie

Nazwa programu: SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW

Grupa/grupy odbiorców programu:

Wychowawcy i profesjonaliści, którzy pracują z rodzicami i chcą przeciwdziałać zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży. Docelowo będą prowadzić na terenie szkół i placówek warsztaty z rodzicami i dziećmi.

Trenerzy programu – osoby uprawnione, doświadczeni realizatorzy, którzy otrzymali od Ośrodka Rozwoju Edukacji certyfikat TRENERA.

Czas trwania szkolenia dla realizatorów programu:

20 godzin dydaktycznych ( 3 dni)

·     Poziom rekomendacji 

https://programyrekomendowane.pl/javascript/libs/Filemanager-master/userfiles/szkola-dla-rodzicow.jpg" width="202" height="161" />

Program został oceniony jako spełniający standardy poziomu II

DOBRA PRAKTYKA

  szkoła   

Cele programu

Program ma na celu zwiększenie umiejętności wychowawczych beneficjentów oraz zmianę postaw wychowawczych rodziców/ wychowawców na takie, które zapobiegały by lub minimalizowały wystąpienie zachowań problemowych/ryzykownych dzieci młodzieży.

  Opis programu

Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest realizowany w formie 10 warsztatów psychologicznych. Liczebność grupy wynosi na ogół 10 – 15 osób. Zajęcia zawierają krótkie omówienia tematów, a przede wszystkim ćwiczenia (np. dramy), debaty, odwołania do doświadczeń z własnego dzieciństwa. Cennym elementem edukującym jest również wymiana doświadczeń rodzicielskich między uczestnikami oraz tzw. praca domowa, czyli praktyczne zastosowanie w domu, w relacji z dzieckiem, nabytych w trakcie zajęć umiejętności. 

Proponowany kurs dotyczy relacji dorosły – dziecko

Tematyka zajęć obejmuje: naukę umiejętności rozpoznawania i rozmawiania o uczuciach, stawiania jasnych granic i wymagań, zachęcania dzieci do współpracy, wspierania samodzielności dzieci czy rozwiązywania problemów i konfliktów. Kolejne tematy pozwalają poznać sposoby uczenia dzieci samodyscypliny, uwalnianie od grania ról i niekorzystnego etykietowania oraz wzmacnianie ich poczucia własnej wartości. W tym podstawowym module uczestnicy poszerzają świadomość własnych celów wychowywania.

                                                                                          

 Plakat

Serdecznie zapraszamy uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych z terenu powiatu wieluńskiego do udziału w „Powiatowych rozgrywkach zawodowych”, których głównym celem jest rozwój kompetencji uczniów w zakresie wyboru dalszej ścieżku kształcenia, zgodnie z ich zainteresowaniami i szeroko rozumianymi możliwościami.

Organizatorami imprezy są: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wieluniu, Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego – Biblioteka Pedagogiczna w Sieradzu Filia w Wieluniu i Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wierzchlesie. Patronat nad nią objęli: Starosta Wieluński pan Marek Kieler oraz Wójt Gminy Wierzchlas pan Leszek Gierczyk.

Rozgrywki odbędą się 12 kwietnia 2023 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wierzchlesie, w formie turnieju, w którym szkoły reprezentowane będą  przez
3-osobowe zespoły.

Regulamin oraz dokumenty zgłoszeniowe znajdują się poniżej:

 Regulamin Powiatowych Rozgrywek Zawodowych

 ZGŁOSZENIE do Powiatowych Rozgrywek Zawodowych - ZAŁĄCZNIK NR 1

ZGODA na udział w Powiatowych Rozgrywkach Zawodowych - ZAŁĄCZNIK NR 2

 ZGODA NA WYKORZYSTANIE WIZERUNKU DZIECKA - ZAŁĄCZNIK NR 3