Ogłoszenie
Grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych szkół ponadpodstawowych
W dniu 23.09.2022 r. (piątek) w godz.8.15-11.00 w pokoju numer 5 odbędzie się spotkanie robocze pedagogów szkolnych ze szkół ponadpodstawowych w ramach grupy samodoskonalenia.
Cel spotkania: zaplanowanie tematyki spotkań na rok szkolny 2022/2023, terminy spotkań, sprawy różne.
Zapraszam – prowadząca Dorota Wiatr
Grupa wsparcia dla rodziców z problemami w komunikacji z dzieckiem
Informuję, że spotkanie grupy wsparcia dla rodziców z problemami w komunikacji z dzieckiem zaplanowane jest w dniach 30.09.2022r. (piątek) od 8.00- 11.00. Proszę zainteresowane osoby o wcześniejszy kontakt telefoniczny. Tel.nr 43 843 4520
Zapraszam serdecznie. Prowadząca –Dorota Wiatr
Trening umiejętności wychowawczych dla rodziców
Pierwszy cykl zajęć – Trening umiejętności wychowawczych dla rodziców– rozpoczyna się 04.10.2022r. (wtorek) o godzinie 15:45. Cykl siedmiu spotkań zaplanowany jest do 22.11.2022r. w godz.15:45-18:00. Zajęcia odbywać się będą w poradni, w pokoju nr 5.
Proszę o zabranie z sobą długopisów.
Zaprasza prowadząca – Dorota Wiatr
Afazja
Standardy diagnozowania afazji dziecięcej – niedokształcenie mowy o typie afazji.
Niedokształcenie mowy o typie afazji to rozwojowe zaburzenie językowe, czyli według najnowszej terminologii anglojęzycznej – DLD (Developmental LanguageDisorders). Specyficzne, typowe dla zaburzeń afatycznych objawy językowe, w różnym zakresie i z różnym nasileniem, dotyczą wszystkich czynności mowy (powtarzanie, nazywanie, rozumienie) i wszystkich podsystemów języka (fonetyczno – fonologicznego, semantycznego, morfologicznego, składniowego).
Afazja dziecięca jest spowodowana wczesnym (prenatalnym, okołoporodowym, wczesno dziecięcym) uszkodzeniem struktur kory mózgowej lewej półkuli, odpowiedzialnych za odbiór, przetwarzanie i zapamiętywanie informacji językowych.
Niedokształcenie mowy o typie afazji przybiera najczęściej postać mieszaną. U jednych pacjentów dominują zaburzenia ekspresji (mówienia), wówczas używamy terminu niedokształcenie mowy o typie afazji mieszanej z przewagą zaburzeń ekspresyjnych, u drugich dominują zaburzenia percepcyjne (rozumienia), w takiej sytuacji używamy terminu niedokształcenie mowy o typie afazji mieszanej z przewagą zaburzeń percepcyjnych.
Afazja dziecięca zawsze powoduje całościowe zaburzenie rozwoju dziecka i w takim rozumieniu winien być konstruowany program terapeutyczny dla dziecka – język i warunkujące go funkcje poznawcze.
Dzieci z afazją są grupą niejednorodną tak jak objawy, jakie u nich występują.
Głównymi objawami afazji dziecięcej są: brak lub opóźnienie rozwoju mowy, zaburzenia pamięci sekwencyjnej słów i ich znaczeń (zapominanie słów już znanych i używanych), występowanie w powtarzaniu, rozumieniu i nazywaniu substytucji formalnych znaczeniowych oraz kontaminacji i zaburzeń syntagmatycznych, zaburzenia uwagi, problemy z rozwojem motoryki dużej i ruchami naprzemiennymi (opóźniony rozwój siedzenia, chodzenia i biegania), trudności manualne, nieznaczne objawy neurologiczne, dotyczące automatycznych czynności, za które odpowiada układ pozapiramidowy i/lub niewielka asymetria prawej strony języka, prawego kącika ust, nieznaczne różnice w sprawności prawej ręki i nogi, trudności
z naśladowaniem ruchów narządów artykulacyjnych, zabawy na poziomie niższym niż wiek życia, ale z elementami naśladownictwa, działań dorosłych, problemy z rozumieniem symbolicznych i schematycznych rysunków, brak wykorzystywania w komunikacji mimiki. Sekwencji gestów
i ruchów ciała, niechęć do nauki jazdy na rowerze, gry w piłkę.
W niedokształceniu mowy o typie afazji mogą występować liczne objawy współtowarzyszące: wzmożona męczliwość, spowolnienie procesów myślowych, zaburzenia orientacji przestrzennej i czasowej, obniżony poziom percepcji słuchowej i wzrokowej, trudności w sferze emocjonalno – społecznej, zaburzenia integracji sensorycznej, trudności w uczeniu się, nadpobudliwość psychoruchowa.
Bardzo istotny przy diagnozowaniu afazji jest opis specyficznych i niespecyficznych objawów tego zaburzenia występujących u danego pacjenta. Postępowanie terapeutyczne i zalecenia są różne dla każdego pacjenta
1.DIAGNOZOWANIE DZIECI Z AFAZJĄ – POSTĘPOWANIE.
Etap 1. Rodzic zgłasza się z dzieckiem, u którego we wczesnym dzieciństwie nastąpiło przerwanie lub zahamowanie rozwoju mowy, mowa nie rozwijała się na poziomie adekwatnym do wieku, dziecko ma duże trudności z wypowiadaniem się, jego mowa jest niezrozumiała, dziecko ma problemy z rozumieniem komunikatów werbalnych, które są do niego kierowane. Starsze dziecko ma duże trudności w uczeniu się, czytaniu, pisaniu.
Dziecko kierowane jest na badanie logopedyczne/neurologopedyczne.
Etap 2. Logopeda/ neurologopedia ocenia poziom funkcjonowania dziecka w obszarze mowy, przeprowadza pogłębiony wywiad logopedyczny
z rodzicem. Rejestruje zaburzenia językowe dziecka oraz ich stopień.
Etap 3. Niedokształcenie mowy o typie afazji należy różnicować z innymi zaburzeniami dlatego dalszą diagnostykę – badanie psychologiczne, pedagogiczne, neurologiczne, badanie słuchu wykonuje specjalista w celu wykluczenia:
- niepełnosprawności intelektualnej
- autyzmu i innych zaburzeń ze spektrum autyzmu
- niedosłuchu
- dyzartrii
- zaniedbania środowiskowego
- prostego opóźnionego rozwoju mowy
Jeżeli badanie u neurologa oraz wynik badania neuroobrazkowego (EEG, TK, MRI) wskazuje na uszkodzenie w obrębie ośrodków odpowiedzialnych za rozwój mowy, wówczas lekarz wystawia dziecku zaświadczenie o afazji, a Rodzic jest zobligowany by złożyć to zaświadczenie wraz z wymaganymi dokumentami do Zespołu Orzekającego w celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową w tym afazją.
Etap 4. Jeżeli wykluczono inne zaburzenia (opisane w etapie 3) i badanie neurologiczne nie wskazuje na diagnozę afazji oraz kidy objawy występujące u dziecka mogą świadczyć o niedokształceniu mowy o typie afazji wówczas zalecamy dziecku intensywną (zajęcia co najmniej 1 raz
w tygodniu ) oraz indywidualną terapię logopedyczną wspartą pracą w domu. Dla takiego dziecka zostaje napisana opinia, w której zawarte są wszystkie zalecenia oraz wskazówki dotyczące pracy z uczniem, oceny postępów i dostosowania wymagań. Osoba prowadząca terapię wyznacza indywidualne cele terapeutyczne w zakresie wszystkich zaburzonych u dziecka funkcji. Szczególnie w przypadku dzieci młodszych diagnoza afazji wymaga czasu, należy odróżnić ją od prostego opóźnionego rozwoju mowy i zaniedbań środowiskowych. Zapraszamy Rodzica z dzieckiem na kontrolne badanie logopedyczne po roku intensywnej terapio logopedycznej.
Etap 5. Jeśli po roku kontrolne badanie logopedyczne wskazuje, iż mimo intensywnych oddziaływań terapeutycznych, pacjent nie poczynił postępów w funkcjonowaniu mowy piszą informację dla lekarza, pacjent udaje się z nią do neurologa, aby uzyskać zaświadczenie o afazji.Z zaświadczeniem wraca do poradni i może ubiegać się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym afazją.
Bożena Ceglarska – neurologopeda
(w opracowaniu wykorzystano tekst: mgr D. Banaś-Czubacka, dr H. Palowska-Jaroń, mgr J.Murzyniec)
19.08.2022
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
informuje, że w dniu 19.08.2022r. (piątek)
poradnia będzie czynna w godzinach 7.00-13.00.
Pożegnanie
Pożegnanie
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Pani Haliny Kozicy,
emerytowanego pedagoga
Odeszła od nas koleżanka, która całe swoje życie
poświęciła pracy z dziećmi i młodzieżą,
wspaniały pedagog,
który dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem.
„Odeszłaś cicho, bez słów pożegnania,
Tak jakbyś nie chciała, swym odejściem smucić….
Tak jakbyś wierzyła w godzinę rozstania,
że masz niebawem z dobrą wieścią wrócić.”
Ks. Jan Twardowski
Za Twoją obecność wśród nas, za wszelkie dobro, troskę i przyjaźń
w imieniu nas wszystkich Dziękujemy.
Spoczywaj w spokoju.
Dyrektor, Rada Pedagogiczna Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wieluniu, Pracownicy oraz Szanowni Emeryci
Fotorelacja z 50 -lecia Poradni
Strona 17 z 32